Kleuren binnen de lijntjes is iets dat ik als kind al niet heel goed onder de knie had. De creativiteit spoot mij toen al door de hersenen waardoor ik vaak mijn lijntjes te buiten ging. Nu zoveel jaar later is dat niet anders. Gelukkig heb ik er voor het overgrote deel mijn voordeel uit kunnen halen binnen mijn werkgebied. Teksten schrijven, formats ontwikkelen, trainingsprogramma’s schrijven, spelshows bedenken en uiteraard humor bedenken, schrijven en uitvoeren. Het zijn allemaal zaken waarbij ik dagelijks mijn creativiteit en het buiten de lijntjes kleuren moet oproepen.
De afgelopen periode is een periode geweest waarin heel veel nieuwe projecten van start gingen. Noem het even het jaar 2019. Het online platform ICTTV.Online kende zijn livegang, ik startte met het schrijven van een boek, met Steyn en Allberg besloot ik het trainersvak weer opnieuw op te pakken, de aanvragen als trouwambtenaar bereikten zijn absolute hoogtepunt in aantal. Datzelfde gold voor mijn andere podiumactiviteiten als stand up comedian, dagvoorzitter en presentator. Ondertussen ontwikkelde we ook nog een aantal spelshows die als podiumactiviteit genoemd kunnen worden en mocht ik mede de inhoud schrijven voor het programma Komt een Man bij de Dokter van Veronica.
Dat alles maakt een enorm druk bestaan met heel veel afwisselende dingen. Allemaal wel te herleiden naar Media, Communicatie activiteiten. Wanneer het bij elkaar komt moet je soms wel even schakelen en uitleg bieden. Als bijvoorbeeld salestrainer, of managementtrainer kom je natuurlijk heel anders binnen dan wanneer je voor hetzelfde bedrijf de Foute Bingoshow komt presenteren. Nimmer zal ik neerbuigend terugkijken op waar het begon. Als 17 jarig mannetje was daar de overwinning in het programma Moppentoppers. Nog steeds verdien ik deels mijn geld door deze overwinning. Gelukkig heb ik niet stilgezeten en ben ik verder gegaan met het ontwikkelen van mijn talenten. Deze overlappen elkaar in veel van de zaken die ik ten uitvoer mag brengen. Het geven van een salestraining aan een grote corporate moet voldoen aan de drie E’s. Oftewel Entertainment ( anders wordt het te saai en is de info zo verdwenen ) Educatie ( men moet het voelen dat je iets staat te vertellen dat meerwaarde heeft, kennis bevat en dus de individu beter maakt ) en als laatste Empowerment. Men moet er dus iets mee kunnen. Met name belangrijk zodat ze niet afhaken.
Deze drie E’s moeten ook onderdeel zijn bij het presenteren van de Foute Bingo. Of bij het invullen van de trouwceremonie als BABS.
Zelf schakel ik daar iedere dag in en op. Echter is het de opdrachtgever die je daarin weleens moet helpen. Een vooroordeel vind ik persoonlijk iets te ver gaan, maar het schurkt er wel tegenaan. Wanneer ik koud bedrijven bel om te vragen naar hun salestrainingen, en de andere kant van de lijn doorheeft wat mijn achtergrond was en is, moet ik echt aan de slag om ze te overtuigen van mijn kunde als trainer. Om vanuit daar de andere opwerpingen te trotseren. Let wel, dit is absoluut niet bedoeld als klaagzang maar puur ter verduidelijking van de anekdote waar ik deze column mee eindig.
Soms komt alles geheel onverwacht bij elkaar. Dat maakt het ook zo mooi. Afgelopen week ben ik door een grote corporate op twee verschillende manieren benaderd. Mijn eerste contactpersoon van het bedrijf had mij als presentator van de foute bingoshow gezien en wilde deze graag boeken voor het eindejaarsfeest.
Een collega van deze persoon, ook werkzaam bij dit bedrijf, deed in dezelfde week een aanvraag voor een traject als salestrainer voor de herstructurering van de salesafdeling. Dit wisten ze en weten ze niet van elkaar. Hoe hilarisch wil je het hebben? Dan blijft voor mij de uitdaging overeind om na de presentatie van de Foute Bingoshow, als salestrainer niet als clown te worden gezien. Naar mijn idee kan dat op slechts een manier; Zorgen dat de E van Educatie een 10 betreft. Oftewel; Kennis is wat je als salestrainer maakt. De E van Entertainment zou in dat geval bij de presentatie van de Bingo een 10 moeten zijn.
Tot slot; Ben erg blij om op veel verschillende vlakken en aspecten mijn centjes te mogen verdienen. In de uitleg is het niet altijd even makkelijk, maar bij het krijgen van die kans is het gegarandeerd een doelpunt,
Jeroen Smits